FOKUS: «Hanne» fra 19892015-08-14T21:46:52+00:00

Hanne

Etter fire år i Bobbysocks bestemte Elisabeth og Hanne seg for å gi seg mens gruppen fortsatt var på topp. Elisabeth reiste til Nashville og spilte inn countryplaten ”Älskar, älskar ej”, og sommeren 1988 startet Hanne på sitt solo-prosjekt. Med Håkon Iversen og Bjørn Eidsvåg som produsenter dro gjengen til Arendal på inspirasjonstur.

Første melodi som kom ut av samarbeidet var ”Vakker når du sover”. Nettopp denne sangen skulle senere vise seg å bli den mest populære fra platen, bl.a. mest ønsket i NRKs «Nattønsket» i 1989. Tittelen har også nærmest blitt et begrep i ettertid.

003
NORSK
– De siste åra har jeg fått så mange impulser at det nesten ble en form for narkotika. Jeg trengte tid til å gire ned og kjenne etter hva jeg ville, sa Hanne til Dagbladet en måned før platen ”Hanne” ble lansert. Det hun savnet mest mens hun reiste rundt med Bobbysocks var å synge på norsk.
– Dette skulle være en plate med norsk bakgrunn, og da er det viktig å bruke språket. Dessuten ville jeg bryne meg litt, og det var spennende å ikke se målet helt klart fra starten. At hun valgte Iversen og Eidsvåg til platas produsenter var ikke tilfeldig.

002
Pause i Rainbow platestudio. Bjørn Eidsvåg, Hanne, den legendariske tekniker Jan Erik Kongshaug og Håkon Iversen

– Bjørn er verdensmester i å skrive norske tekster, og Håkon er vel den her i landet som har lykkes best i å holde skjult hva han kan. Jeg ville bare ha de to, og vi har sittet i kjelleren og jobbet i langt tid.
Kjente sanger som kom ut av dette samarbeidet, var «Det er tent et lys» (Iversen/Rølles/Eidsvåg) og «Gi meg ikke din styrke» (Eidsvåg).

Selv om produsentene bidro til mye tekstskriving, var også Hanne ansvarlig for flere av tekstene.
– Man trenger nok litt tid å på å kunne synge så personlig om seg selv, noe jeg gjør på den nye platen. Tekstene har en helhet som sier noe om hvilke grunnverdier jeg leter etter, sa Hanne.
Hannes egen tekst til «Hvem har tatt mine dager» var en reaksjon på alle år med Bobbysocks som bare rant avsted, og hvor hun til slutt lurte på «Hvem har tatt mine dager, hun bruker mitt ansikt og lever mitt liv».

015
Fra Spellemannsprisen i 1989

SPELLEMANNSPRISEN
Første melodi som ble presentert for publikum var ”Liten pike leser ansikt” – en alvorlig sang som handlet om barnemishandling, skrevet av Bjørn Eidsvåg. I Spellemanns-showet som gikk på luften i februar 1989 fikk folket møte en helt annen Hanne enn den hun hadde vært i rosa paljettjakke med Bobbysocks i fire år.
I et intervju med VG fortalte hun:
– Jeg skal synge en låt som er så naken og sårbar, med en alvorlig tekst. Ingen mulighet til å gjemme seg bak show og fart.
Egentlig var planen å synge ”Det er tent et lys”, men NRK mente at det show-messig ville bli for likt ”Waiting for the morning” som Bobbysocks sang to år tidligere i samme program, og valget falt da på ”Liten pike…”

Når Hanne skulle beskrive den nye platen sa hun:
– Den er blitt lavmælt, åpen og naken. Personlig. Det er faktisk først nå jeg føler meg trygg nok til å utlevere meg selv i så stor grad som jeg har gjort denne gangen. Selv om jeg føler det som en debut hver gang jeg gir ut en plate, må jeg innrømme at usikkerheten pirrer litt mer enn det pleier. Utgangspunktet mitt har vært å lage en LP jeg selv liker. Og jeg tror jeg liker denne, sa Hanne til VG.

”Hanne” solgte meget godt, og etter en tid fikk hun overrakt sølv-plate for 25.000 solgte. Dette var også hennes første solo-innspilling som kom samtidig på LP-plate og CD. CD-utgaven av denne platen er blitt et ettertraktet samler-objekt hos fansen, ikke minst fordi den inneholder en ekstra låt ”Jeg vil danse”.

Cabaret
Fra TV-spesialen «Kroghshow», her fra musical-delen med «Cabaret» sammen med sangere fra Oslo Gospel Choir og Ketil Gudim (i rødt til høyre for Hanne) fra balletten i Operaen.

KROGHSHOW
I kjølvannet av denne innspillingen ønsket TV-produsent Stein Roger Bull å lage et eget TV-show med Hanne. Dette er i og for seg en ”grei” sak for en artist, problemet var bare at hele programmet skulle taes opp med ett kamera – mot 3 til 4 kameraer som er vanlig – fra start til slutt. Dermed utelukket han alle muligheter for omtak og klipping om noe skulle gå galt underveis, og alle snakke- og sangtekster måtte sitte på rams.
– Din drøm, mitt mareritt, sa Hanne til Bull før de satte i gang. Men alt gikk som det skulle, og lørdag 16. september ble det timeslange programmet ”Kroghshow” sendt på NRK med egne sanger og gjesteartister som Øystein Dolmen, Åsa Jinder – og ikke minst Wolfgang Plagge som sammen med Hanne og medlemmer i Oslo Gospel Choir fremførte Chris de Burghs «In a Country Churchyard» . En større del av programmet var viet sterke kvinner i kjente musicaler. Her fremførte Hanne sanger fra bl.a. «Cabaret», «Evita» og «Les Miserables». YOUTUBE-LINK HER

001
Reklameplakater for den nye platen

Når Hanne ser tilbake på denne plateutgivelsen sier hun:
– Det var en utrolig viktig LP for meg å lage. Jeg kan kanskje si at det var en plate jeg laget nesten bare til meg selv. Materialet på platene mine er mitt verktøy som jeg bruker på scenen. Man kan vel si at ”Hanne” var finmekanikken i motsetning til for eksempel ”Ta meg til havet”-platen som var mer ”hammer og slegge”.

016
Etter Spellemannsprisopptredenen. Foto: Arild Steine

008
«Da kan du få meg» med Hannes kommentarer

011
«Men mine dager blir levd av en annen». Hanne prøvde ut flere alternativ før teksten var klar for innspilling

005
Hannes egne nedtegnelser foran innspillingen av LP-platen «Hanne» i 1989. De som kjenner platen vil nok savne en del av titlene som ble strøket

004

Meny
Søk
Hanne Krogh