“Hanne Krogh”
Utgitt 15. november 1978

Etter å ha platedebutert som 14-åring med ”Lukk opp min dør” ga Hanne ut ytterligere 4 singler i Norge, samt at hun spilte inn ”Lykken er” både på svensk og tysk. Arne Bendiksen var klar til å satse videre på gullstrupen fra Haugesund, men da valgte Hanne å slutte å synge!

– Naturlig forklaring – jeg ville ikke mer, fortalte Hanne til Det Nye i 1978. – Jeg var bare 15-16 år og følte at hjulet gikk fortere enn jeg klarte å følge med. Med min minimale erfaring hadde jeg ingen forutsetning for å kunne kontrollere det som skjedde. Jeg ble bare gitt tekster i hånden – og vær så god å syng! Ingen brydde seg om jeg likte låtene eller ikke. Kort og godt, jeg var ikke moden nok den gangen til å begi meg inn i showbusiness.

I 1978 var sangen bare en kveldshobby for Hanne. Om dagen jobben hun som script i NRK.

– Det heter at det er farlig å miste sin anonymitet før man finner sin identitet, og det var nok det som lå i bakhodet den gangen jeg ga opp sang-karrieren tidlig på 70-tallet, forteller Hanne i dag.
Hun søkte seg derfor inn på dramalinjen på Nissen gymnas, og fikk etter hvert hovedrollene i de to norske filmene ”Crash” og ”Reisen til julestjernen”. Etter litteraturstudier på Blindern og rollen i “Julestjernen” var 20 år gamle Hanne blant de få utvalgte som fikk starte på en produksjonsutdannelse i NRK. Meningen hennes var å bli regissør. Tanken på å gå tilbake til sangen var ikke tilstede i det hele tatt.

Hanne i Scanax studio sammen med Christian Wille

TESTET EN BARBARA STREISAND-LÅT
En som ikke kunne slå seg til ro med det var musiker, sanger og komponist Philip A. Kruse, som nok skal ha litt av æren for at Hanne fant tilbake til musikken.
– Han sa til meg: ”Kan du ikke bare komme inn i platestudio og prøve hvordan det er. Jeg bare vet at du kommer til å komme tilbake”, forteller Hanne.
Jeg tenkte at ”han tar ihvertfall feil”, men jeg lot meg overtale til å prøve. Og da jeg stod der iført høreklokker og Philip spilte opp en Barbara Streisand-låt og la på masse klang på stemmen min, skjønte jeg det, ”dette er jo mitt liv – alle klisjene ble sanne!”

POPUL ACE
Ole Vidar Lien, som Hanne hadde jobbet sammen med tidligere hos Bendiksen, var nå ansatt hos EMI-Norge, og Hanne valgte derfor å gi ut sin debut LP-plate på dette selskapet for å få jobbe nettopp med han. Musikerne på platen var fra gruppen Popol Ace, og platen ble spilt inn i det nye hippe Scanax Studio i Oslo. Dette var også den første platen Nissa Nyberget komponerte for. Hanne og Nissa hadde tidligere gått sammen på Nissen, og hun ville derfor ”sparke” han litt i gang også.

“Det Nye”s forside etter comebacket

– Alt som har skjedd i de siste seks årene, har modnet meg. Nå føler jeg meg atskillig mer forberedt til å gå inn i showbransjen enn jeg var den gangen jeg var 15 år, fortalte Hanne til Det Nye. Hun hadde også begynt å ta sangundervisning hos pedagog Rigmor Tarøy som lærte Hanne å bruke stemmen riktig og slik hun selv hadde lyst til.
– Det har vært virkelig topp å jobbe med LP’en min, og plateselskapet har ikke spart på noe. Jeg har fått med meg bare toppmusikere – bl.a. Pete Knutsen, Thor Andreassen, Terje Venaas, Henryk Lysiak og Frode Thingnæs.

NORSKE TEKSTER
Hun var opptatt av å få med mest mulig originalt stoff på sin første LP-plate:
– Selv om det er mye lettere å synge på engelsk enn på norsk, har jeg ikke latt meg friste til å ta med mer enn to engelske tekster, fortalte hun ved lanseringen.
Under 1978-års finale i norsk Melodi Grand Prix jobbet Hanne som script for NRK, og ble der godt kjent med en av deltagerne, nemlig Anita Skorgan. De ble gode venner og Anita skrev dessuten melodien “Se tilbake” til Hannes debutplate. Hanne skrev selv teksten som omhandlet det å flytte hjemmefra første gang.

teksten til “Se tilbake” kikket Hanne seg i bakspeilet og mintes da hun flyttet fra Haugesund på hybel i Oslo. Dette var Hannes debut som tekstforfatter på plate.

– Det var ikke lett, men litt gøy også. Jeg er litt opptatt av å få tekster jeg liker, fortalte hun dengang. Andre komponister/tekstforfattere som bidro på platen var George Keller, Lars Mjøen, Philip A. Kruse, Andreas Diesen m.fl.

“KJÆRLEIK ER” 
Platen ble gitt ut ved juletider i 1978, og på coveret poserer Hanne i lys snekkerbukse som hun lånte av Anita Skorgan.
– Jeg synes hun hadde så kul bukse, så jeg spurte om å få låne den til cover-bildet, erindrer Hanne idag.

Platen ble presentert i TV-programmet “Gjestespill” i begynnelsen av 1979 hvor Hanne bl.a. sang “Hvite løgner”. Programleder her var Knut Th. Gleditsch.

Når hun ser tilbake er det bare en melodi der teksten fortsatt sitter spikret, nemlig ”Kjærleik er” av Janis Ian.
– Det er nok den eneste melodien som hadde passet inn på mitt repertoar i dag. Mine store favoritter var Joni Mitchell og Janis Ian og jeg husker at jeg alltid prøvde å få med en litt ”sær” melodi på mine første plater. Denne er helt klart et slik valg, forteller Hanne.

Tekst: Knut Webmaster

Ukebladet Hjemmets ungdomsside “Vi unge” ønsket Hanne velkommen tilbake på platerillene.

Fra lanseringsdagen av den nye platen “Hanne Krogh”

I TV-programmet “Gjestespill” fra mars 1979 sang Hanne “April Showers” og “Hvite løgner”.